Integracja
W naszym przedszkolu każde dziecko ma prawo do szczęścia, uśmiechu, zabawy, poznawania świata, również dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub/i opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Prawo do godnego, pełnego, satysfakcjonującego życia. Nie muszą one przebywać w odrębnych przedszkolach i być izolowane od swoich rówieśników.
Wspólna nauka, zabawa, naśladownictwo uczą:
- Umiejętności zgodnego współżycia i współdziałania w grupie, gdzie mimo poczucia odrębności ujawniają się podobne wartości, cele, potrzeby.
- Bezpośredniego i naturalnego kontaktu, nawiązywania więzi koleżeńskich, umiejętności rozwiązywania konfliktów.
- Rozumienia przyczyn niepożądanych zachowań.
- Zaufania do drugiego człowieka, udzielania pomocy innym.
- Akceptacji inności, tj. przyznania innym prawa do bycia innym.
- Zharmonizowania funkcjonowania dzieci, a więc nieodrzucenie tych, którzy mają inne możliwości i oczekiwania oraz potrzeby.
- Ostrożności, życzliwości, otwartości i życia bez uprzedzeń.
- Radości z sukcesów.
Forma kształcenia integracyjnego funkcjonuje w naszym przedszkolu od 2011r. W pierwszym roku powstał jeden oddział, w kolejnych latach nastąpiło zapotrzebowanie na kolejne oddziały. W 2017 roku powstał również oddział specjalny (max. 4 dzieci).
Zalety grupy integracyjnej:
- Mała liczebność (max. 20 dzieci, w tym 5 dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego).
- Praca dwóch nauczycieli jednocześnie: nauczyciela prowadzącego i nauczyciela wspomagającego. Grupy pracują w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego.
- Dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych program jest modyfikowany, czyli dostosowany do dynamiki rozwoju, możliwości dzieci i ich indywidualnego tempa pracy.
Podczas zajęć występuje indywidualizacja w procesie uczenia się. Zadania dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych są dostosowane do ich możliwości rozwojowych o różnym stopniu trudności, doskonalące słabiej funkcjonujące sfery, a to wyznacza czas, którego dzieci potrzebują znacznie więcej do wykonania określonego zadania. Najczęściej jednak organizowane są takie sytuacje dydaktyczne i wychowawcze, w których wszystkie dzieci podejmują wspólne, różnorodne działania, są partnerami, razem pokonują trudności i osiągają sukcesy. Sytuacje te sprzyjają nie tylko uspołecznieniu, ale podnoszą poczucie własnej wartości i budzą wiarę w swoje możliwości.
Jednocześnie na potrzeby małego dziecka w naszym w przedszkolu prowadzone jest wczesne wspomaganie rozwoju. Placówka oferuje pomoc i wsparcie rodzicom, a także rodzinie w nabywaniu przez nich kompetencji i umiejętności postępowania z dzieckiem w oparciu o Indywidualny Program Wczesnego Wspomagania Rozwoju.
Nasz zespół to specjaliści mający przygotowanie do pracy z dziećmi posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub/i opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju: pedagog specjalny, psycholog, logopeda, rehabilitant, terapeuta integracji sensorycznej, oligofrenopedagodzy.
Placówka jest dostosowana do indywidualnych potrzeb dzieci, bez barier architektonicznych (posiadamy windę, odpowiednio przystosowane łazienki i toalety).
Przedszkole posiada:
- Gabinet terapeutyczny wyposażony w specjalistyczne pomoce dydaktyczne i programy multimedialne pozwalające na optymalną pracę z dzieckiem;
- Dwie sale gimnastyczne wyposażone w sprzęt sportowy i sprzęt do prowadzenia terapii Integracji Sensorycznej;
- Gabinet logopedyczny wyposażony w programy do diagnozy i ćwiczeń logopedycznych;
- Gabinet psychologa wyposażony w programy i pomoce dydaktyczne;
- Pracownię plastyczną;
- Salę doświadczania świata;
- Bibliotekę.